Jalan-bergerak

gravatar

Pendekkan Nama Url

Salam Sejahtera. Alhamdulillah PC kita masih lagi berfungsi dengan megahnya untuk berbakti kepada tuannya. Jadi saya pun ingin menjalankan tugas saya seperti biasa sebagai seorang penulis blog yang tak seberapa ini.

Bagi yang rajin melayari internet tu, mereka tak akan terlepas dari mengklik blog-blog yang ada tak kira blog tu aktif mahupun pasif. Mereka akan tahu juga berjuta-juta blog yang wujud di Malaysia ini. Cuma blog ini popular atau menarik perhatian visitor itu atas daya kreatif mereka. *Saya pun harap blog yang saya bina ini, InsyaAllah dapat berdiri megah dan menarik ramai visitor untuk masuk ke blog saya. Promosi anda untuk blog ini amat dialu-alukan*

Ok, tanpa mengulas pangjang, saya ingin menunjuk sedikit tips untuk anda yang sudah mempunyai blog, url atau site sendiri, ataupun webmaster. Kalau rasa blog ataupun url anda panjang sangat nak ditulis untuk tujuan post kepada orang lain, inilah rahsianya iaitu dengan membuat Compress url, url yang panjang boleh dipendekkan.

Tahukah anda bagaimana caranya?
Contoh url saya begini http://www.sayamempunyaiurlyangamatpanjangsangat.com. Jadi ianya amat susah dan melambatkan untuk menulisnya. Jadi bagaimana nak menyelesaikannya? Saya hanya memendekkan url ini dengan menjadi http://tinyurl.com/5dceav. Amat pendek bukan? Ia tak bermaksud anda telah tukar url ataupun domain anda. Ini antara website Compress url yang saya dah cuba dan ianya agak bagus. Antaranya:







*** Kalau ada cadangan, boleh post di comment Jom Click :D ***

Urlzoom tu paling best sekali sebab dapat membuat tracking keatas semua klik-klik kepada url pendek. Ini sangatnya penting tuk marketing ataupun pasaran affiliates.

thanks Daryl W.T. Lau
but sy lebih suka menggunakan http://fly2.ws krn ia lebih pendek.
what u mean "dapat membuat tracking keatas semua klik-klik kepada url pendek?"

Harlo Syaf... sebab Urlzoom.org sahaja yang kita boleh track semua klik kepada url baru kita.

Contoh:
http://urlzoom.org/rt
http://daryllau.bryxen11.hop.clickbank.net/
Total Clicks - 44

Referral Sites:
70432 http://earn-money-blogging.com/ 27 Jul 2008, 19:34
70346 http://earn-money-blogging.com/ 27 Jul 2008, 15:24
69449 http://earn-money-blogging.com/ 25 Jul 2008, 19:52
67949 http://earn-money-blogging.com/ 24 Jul 2008, 19:07

Senang nak kaji marketing dan promosi kita kan?

ok... :)
a'ah! sy dh htr email thro 'contact me' in website awak..Daryl W.T. Lau. awk tgk dlm email awk tu yer

Minta maaf Syaf... blog saya kena hacked beberapa bulan yang lalu. Baru sahaja fix problem tu. Email saya pun telah di batalkan sebab lebih daripada 150k emails didalam.

Boleh lah email saya kat sini jika mau: daryllau(at)hotmail(dot)com